آموزش آشپزی

اموزش پخت جدیدترین غذا ها

آموزش آشپزی

اموزش پخت جدیدترین غذا ها

آموزش آشپزی

  • ۰
  • ۰

آبگوشت به عنوان یک غذای خوشمزه و سنتی ایرانی در سفره هر خانواده‌ای به شکل هفتگی یا ماهیانه حضور دارد. این غذای سنگین و مقوی به دلیل گسترده‌گی جغرافیایی تهیه آن، در میان اقوام مختلف ایرانی در انواع گوناگون و گاه با ادویه‌های متنوع درست می‌شود.

 

طرز تهیه آبگوشت خوشمزه ایرانی


 آبگوشت به عنوان یک غذای خوشمزه و سنتی ایرانی در سفره هر خانواده‌ای به شکل هفتگی یا ماهیانه حضور دارد. این غذا در انواع مختلف و گاه با ادویه‌های متنوع درست می‌شود. در زیر سعی شده دستور پخت یک آب‌گوشت خوشمزه و با لذت فراوان ارائه شود.


مواد لازم آبگوشت:


گوشت گوسفند با استخوان و چربی: ۵۰۰ گرم
سیب زمینی شسته با پوست:  ۴ یا ۵ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی:  یک قاشق غذا خوری
نخود، لوبیای سفید: یک لیوان بزرگ
گوجه فرنگی: ۲ عدد
پیاز پوست گرفته شده:  ۲ عدد
فلفل سبز تازه: به دلخواه
نمک، فلفل و آب لیمو یا آبغوره: به مقدار لازم
سیر: به دلخواه  یک حبه بزرگ

ابتدا نخود و لوبیا را از شب قبل در آب خیس کنید. گوشت را با چربی و استخوان به همراه نخود و لوبیا، یک عدد از پیازها، یک حبه سیر و گوجه فرنگی‌ها که هرکدام را پوست گرفته و به دو نیم کردید، در ظرف مناسبی ریخته و شش برابر حجم آن  مواد، آب اضافه کنید.

 

در تمام مراحل پخت حتما باید شعله زیر ظرف ملایم باشد تا غذا خوب جا بی‌افتد. یک ساعت بعد از اضافه کردن فلفل، سیب زمینی‌ها را با پوست داخل غذا ریخته و بعد از حدود یک ساعت و نیم فلفل سبز‌ها را نیز به سایر مواد اضافه کنید.

اگر آبگوشت پرچرب دوست دارید می‌توانید اول پیاز و چربی را بکوبید  و داخل غذا بریزید. در این مرحله که گوشت و نخود و  لوبیا نرم و پخته شده، نمک و فلفل سیاه را به میزان دلخواه به غذا اضافه کنید.

 

در صورتی که غذای شما رنگ دلخواهتان را نداشت می‌توانید از رب گوجه فرنگی سرخ شده استفاده کنید. با افزودن یک قاشق چای خوری زعفران دم کرده هنگام سرخ کردنرب، از لحاظ مزه نتیجه بهتری خواهید گرفت.

 

هر چه زمان پخت این غذا طولانی‌تر باشد، جا افتاده‌تر و خوش مزه و خوش رنگ‌تر می‌شود. معمولا این غذا را با آب زیاد درست می‌کنند و بهتر است اول کار به اندازه کافی در ظرف آب بریزید تا مزه غذا در اثر اضافه کردن چند مرحله آب در طول پخت از دست نرود.

 

در صورتی که از ادویه‎‌های دیگری را دوست دارید می‌توانید از موارد زیر هم استفاده نماید:


فلفل سیاه ۲ قاشق سوپ خوری
شنبلیله خشک ۲ قاشق سوپ خوری
زردچوبه ۵ قاشق سوپ خوری
زیره سیاه یک قاشق سوپ خوری
زیره سبز ۳ قاشق سوپ خوری
تخم گشنیز ۵ قاشق سوپ خوری
برگ پیازچه خشک ۵ قاشق سوپ خوری


در کل آبگوشت دو بخش دارد، بخش «تر» که به آن «تریت یا ترید» می‌گویند و بخش «خشک» یا همان «کوبیده» آبگوشت خوانده می‌شود. باید گفت آب وگوشت که روی هم آبگوشت را پدید می‌آورد، تقریبا با هم پخته، اما جدا خورده می‌شود. عمل آوردن این دو بخش به عهده آشپز نیست و شاید آبگوشت تنها خوراکی باشد که میل کننده‌گان آن نیز در کار طبخ با کوبیدن گوشت در مرحله نهایی شریک می‌شوند.

 

نکته: آبگوشت غذایی سنگین و مقوی است بنابراین بهترین زمان مصرف آن موقع نهار است.

  • ۹۸/۰۸/۲۵
  • hamid karimi

آبگوشت

آشپزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی